Huskunstner Fredericia Point of Contact udvikles med eleverne

Tillidsøvelser med heste, man begynder ikke bare at skyde med bue og pil på en tilfældig hest.

 

Simone Aaberg Kærn var huskunstner på Fredericia Gymnasium i forsommeren 2016 til januar 2017 hvor hun arbejde på flere kunstneriske projekter med de unge. I starten af perioden udviklede hun sammen med eleverne værket Inversion der blev til “Point of Contact”. Kærn var interesseret i forskellige typer af møder med det fremmed omkring bue og pil. Her er billeder fra de tidlige processer frem imod den første udstilling i Ungarn. Den skulle bygges op omkring et rytterangreb med bue og pil fra hest samt en performativ interaktion, der skulle involvere forskellige befolkningsgrupper i ungarn. Her undersøges hvordan man kan gribe det an og hvilke typer af interaktion og æstetik, der kan være interessant.

Huskunstner projektet var støttet af Statens kunstfond.

Formålet med ordningen er, at børn og unge i alderen 0 til 19 år får indblik og erfaring i kunstneriske processer gennem et møde med en professionel, aktiv kunstner.
Et huskunstnerforløb skal:

  • Baseres på et partnerskab mellem institution og kunstner
  • Være involverende og give børn/unge erfaring med aktivt at følge, deltage og fordybe sig i en professionel kunstnerisk proces på kunstens egne præmisser.
  • Vægte processen og ikke et eventuelt afsluttende produkt.
  • Styrke børn og unges relation til kunst, gribe dem, og anspore dem til en kritisk og nysgerrig tilgang til kunsten og dens vilkår.
  • Give børn og unge forståelse for værktøjer og metoder i den kunstneriske proces.

 

 

 

 

En tanke om “Huskunstner Fredericia Point of Contact udvikles med eleverne

Der er lukket for kommentarer.